Yoga Ayana

Yogapasset:

Kundaliniyogan kom till västvärlden på 1960-talet genom den indiske gurun Yogi Bhajan.

Kundaliniyoga är en kombination av kroppsställningar (asanas), andningsövningar (pranayama), avslappning, meditation och medveten närvaro (mindfulness). Det är en lugn, mjuk, men samtidigt kraftfull yogaform. Du jobbar utifrån din dagsform och din kropps förutsättningar. I kundaliniyoga gör vi först ett helt yogapass, sedan avslappning och meditation.

Yogapasset kallas kriya och är ett färdigt pass med kroppsställningar, som tillsammans har ett specifikt syfte att påverka kropp, själ och sinne. Under terminen gör vi olika kriyor och vi gör dem några gånger för att lära dem.

Vi använder också mantran och passet inleds och avslutas med två olika mantran.

Andningen är central och vi använder oss av olika andningstekniker och andningsövningar. Du andas genom näsan och följer din andning i övningarna om inte annat instrueras.

Meditation är en aktiv process där kroppen är avslappnad, men sinnet är fokuserat. I meditationen har du olika fokus t.ex. andning eller mantra. Även meditationerna gör vi några gånger.

Kundaliniyoga passar alla. Kroppsställningarna är relativt enkla och går att modifiera utifrån var och ens förmåga. Traditionen säger att du ska göra en kriya eller en meditation i 40 dagar för att de ska få full effekt. Du får gärna kopior på dem för hemmaträning om du önskar.

Kundaliniyoga går bra att utöva om du är gravid, men vissa övningar ska du inte göra. Tala därför om det, så du kan få andra alternativa övningar.

Praktiskt:

Kom i mjuka bekväma kläder och var gärna barfota. Undvik att äta tätt inpå passet. Ta gärna med kudde för att sitta bekvämt. Öva i din egen takt och pressa inte kroppen.